PUURPXL

PowNed

Een alternatief voor bestaande nieuwssites

terug naar cases Cases

PowNed

PowNed zit bovenop het nieuws, met een sterke mening maar zonder binding met links of rechts. Een nieuwssite met een duidelijk PowNed signatuur en zich daarmee onderscheidt van de andere nieuwssites. Het nieuws wordt net even anders gebracht dan normaal, met veel beeld en video en mogelijkheid tot interactie. 

PowNed noemt hun doelgroep de netwerkgeneratie. Ze zijn vaak jong (onder de 40) maar leeftijd is op zich geen criterium. Hun belangrijkste kenmerk is dat ze anders met media omgaan. Ze zitten evenveel achter hun computer als achter de tv. Ze spreken elkaar op internet en berichten elkaar via hun telefoon. Daarbij willen ze alles meteen.

De netwerkgeneratie bestaat uit eigenwijze mensen. Ze zijn extreem kritisch en gaan geen discussie uit de weg. Ze stellen vragen, ook als dit niet uitkomt, en geloven nooit klakkeloos wat hen wordt verteld. De achterban zet alle media en middelen in om zelf de waarheid te vinden. Alleen zenden is niet genoeg. De doelgroep praat terug en levert zelf een belangrijke bijdrage aan nieuwsgaring en opinievorming. Zo zijn ze bron en publiek tegelijk.

Met dit in het achterhoofd heeft Puurpxl een nieuwe site uitgedacht en een interactie- en grafisch ontwerp ontwikkeld.

Gebruikers kunnen door de inzet van social media erg gemakkelijk participeren. Powned voorziet ieder artikel van een hashtag waarmee gericht gereageerd kan worden door het publiek. Deze hashtag wordt zowel op tv als op de site gebruikt en maakt interactie met het nieuws laagdrempelig.

PowNed

Het resultaat is een synergie tussen Web en TV, waarbij de achterban ook redacteur is. Het nieuws kan gedeeld worden via sociale netwerken en er kan gereageerd worden op alle relevante plekken en tijdstippen.

Powned was anderhalve maand na livegang al de vijfde grootste publieke van Nederland, in termen van bezoekaantallen. Een kleine groep, veelal hoogopgeleiden, bezoekt niet alleen de site miljoenen keren per maand, ze participeren daadwerkelijk door middel van reaguren en of mee te doen in de discussie via twitter (hashtags).

PowNed

Vragen over dit project?

Puurpxl werkte aan:

interactie ontwerp en design

Samenwerking met:

Motif

Doorlooptijd:

1 maand

Oplevering:

augustus 2010

Bezoek powned.tv

Meer projecten

Terug naar boven